The Power of a Positive No – William Ury

Wat is het centrale idee?

“Wil je dit ook nog even doen?” “Kan je vanavond wat langer doorwerken?” “Kom je me even helpen?” Vragen die we dagelijks te horen krijgen. Instinctief willen we ja zeggen. Want anders beschadig je de relatie, toch? “In tegendeel”, zegt William Ury. “Door nee te zeggen respecteer je niet enkel je eigen grenzen. Je kan zelfs de relatie met de ander verbeteren. Maar dan moet het wel op de juiste manier gebeuren.”

Wil je dat goed doen? Vraag je dan eerst af wat de reden is waarom je nee wilt zeggen tegen je baas, collega, klant. Omdat je tijd nodig hebt om kwalitatief werk af te leveren? Dan zeg je nee tegen slecht werk en ja tegen kwalitatief werk.

Door aan je baas te vertellen waar jij ja tegen zegt en waarom je dus nee tegen hem moet zeggen, maak je hem duidelijk wat je beweegredenen zijn. En dat maakt het een pak makkelijker om ze te accepteren. Let wel, een nee kan altijd afwijzend aanvoelen. Sluit daarom af met enkele alternatieven, opties waar je wel ja tegen kan zeggen.

Waarom moet je het lezen?

Dit boek geeft je een heel praktische methode om moeilijke boodschappen te brengen. Door de ja nee ja volgorde te volgen, is het veel makkelijker om je nee te laten aanvaarden. We hebben ze meer dan eens uitgetest in de praktijk. Geloof ons, ze werkt.

“Een ‘Nee’ uit overtuiging is beter en sterker dan een ‘Ja’ om aardig te zijn of, nog erger, om problemen te voorkomen.” – Mahatma Gandhi 

Stéphanie-'tFelt-Customer-Strategy-Expert
Geschreven door Stéphanie ’t Felt Customer Strategy Expert @ Onestone